Budowa nabrzeża nad Jeziorem Mikołajskim
0
Głosów
Budowa nabrzeża nad Jeziorem Mikołajskim, wraz z przebudową promenady wzdłuż ulicy Kajki i 3 Maja stanowiła składową projektu: „Budowa nabrzeża nad Jeziorem Mikołajskim w ramach przedsięwzięcia: Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych WJM wraz z budową śluzy Guzianka II i remontem śluzy Guzianka I/Etap IIA - udrożnienie szlaku wodnego na Kanale Giżyckim, przebudowa nabrzeży jezior: Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy”, którego Inwestorem była Gmina Mikołajki. Generalnym wykonawcą tej największej, w powojennej historii miasta inwestycji była Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. Prace prowadzone były od września 2018 r. do października 2020 r.
Do zadań DORACO należała m.in. przebudowa łącznie 1526 m nabrzeża, z rozbudową o 2 metry w głąb wody, w tym:
- przebudowa starego nabrzeża o długości ponad 1300 m – wykonana została jako nowa konstrukcja: oczepów żelbetowych od strony wody i od strony lądu posadowionych na palach; na oczepach ułożono konstrukcyjne płyty żelbetowe i nawierzchnie drogowe oraz:
- przebudowa starego nabrzeża o długości ok. 200 m – poprzez pogrążenie ścianki szczelnej (o dł. 11 m) i wykonanie nowego oczepu żelbetowego nabrzeża.
Poza tym powstały 2 publiczne pomosty stałe w technologii żelbetowej i 8 pomostów stałych drewnianych. Zostały one uzupełnione o 5 nowych publicznych pomostów pływających w technologii żelbetowych pontonów cumowanych na martwych kotwicach. Pomosty pływające spełniają wymagania Polskiego Rejestru Statków dla tego typu konstrukcji. Ze względu na bardzo dużą nośność pozwalają na cumowanie dużych jednostek mazurskich. Zarówno trapy jak i odnogi cumownicze wyłożone zostały pokładami z drewna modrzewiowego, a jeden z pomostów pływających wyłożony został azjatyckim drewnem bangkirai – materiałem wysokiej jakości i o efektownym wyglądzie. Drewno to jest bardzo trwałe i odporne na biodegradację. W pomostach umiejscowiono przepusty kablowe i instalacyjne, przez które przebiegają instalacje elektryczne i wodociągowe zasilające postumenty poboru prądu i wody. Tworzą one wraz z całym przebudowanym nabrzeżem system zarządzania mariną do obsługi 141 stanowisk postojowych dla jachtów, uzupełniony o 34 dystrybutory wody i prądu do obsługi cumujących jachtów, zdecydowanie ułatwiając pobyt żeglarzom.
Ponadto zrealizowano 3 stanowiska postojowe dla statków i 32 dla łodzi wędkarskich oraz 2 slipy żelbetowe, których konstrukcja obudowana została 11 m ścianką szczelną.
W ramach kontraktu zrealizowano obiekty kubaturowe: 2 budynki socjalne i 4 wiaty wypoczynkowe, o łącznej wielkości ok. 2000 m3. Wszystkie obiekty wykonano w formie budynków o konstrukcji żelbetowej, z elewacją pokrytą drewnem, tarasy wykonano z egzotycznego drewna badi charakteryzującego się wyjątkową twardością, zaś ławy we wiatach z afrykańskiego drewna okan. Budynki socjalne zostały w pełni wyposażone m.in. w estetyczne sanitariaty wykonane z trwałych materiałów.
Na długości realizowanych nabrzeży wykonane zostały nowe nawierzchnie drogowe o łącznej powierzchni 11 454 m2. Uzupełniono je o drewniane nawierzchnie dla ruchu pieszego, do których również użyto drewna okan.
Przebudowie poddano również infrastrukturę podziemną, a także sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne. Inwestycja uzupełniona została o roślinność oraz szereg obiektów małej architektury. Wśród nasadzeń dominują kasztanowce białe, olchy czarne i brzozy pożyteczne, zabezpieczone kratkami oraz ekranami przeciwkorzennymi zapobiegającymi penetracji korzeni w niewłaściwe miejsca. Drzewa uzupełniono donicami i skrzyniami z bylinami. Całość prezentuje się nowocześnie i przytulnie. Wygodne ławy z egzotycznego drewna okan wręcz zachęcają do odpoczynku i kontemplowania zachodów słońca nad brzegiem Jeziora Mikołajskiego.
Warto zaznaczyć, iż inwestycja zaprojektowana i wykonana została z myślą o z niej przez osoby niepełnosprawne. Wzdłuż całej długości promenady w sąsiedztwie krawędzi nabrzeża wykonano w nawierzchni pas z płyt ostrzegawczych dla osób niewidomych i niedowidzących, spacerując po promenadzie znaleźć można tablice informacyjne o szlaku Wielkich Jezior Mazurskich m.in. w języku Braille’a, a budynki sanitariatów przystosowane są dla osób poruszających się na wózkach.
Modernizacja nabrzeży i promenady, poprawa infrastruktury żeglarskiej uzupełniona o nowoczesne aplikacje ułatwiające rezerwację miejsc w marinie zdecydowanie podniosła rangę miasta Mikołajki w środowisku żeglarzy, a także upiększyła i dodała uroku temu mazurskiemu miastu. Nowe warunki spacerowe na promenadzie, wysokiej jakości udogodnienia dla jachtów, szczególnie w aktualnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa, dają szansę na szybsze odbudowanie strat spowodowanych przestojem turystycznym w roku 2020.