Obwodnica Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35
0
Głosów
Największa powojenna inwestycja w mieście została zrealizowana przez Budimex S.A. Wykonawcę wyłoniono w przetargu ogłoszonym w 2018 roku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarząd Dróg Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. Przedsięwzięcie realizowano w latach 2019-22, na co przeznaczono 397 mln zł, w czym 297 mln zł stanowi dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej. Ponad 54 mln zł pochodziło z budżetu Gminy Wałbrzych, a ponad 46 mln to koszty poniesione przez GDDKiA.
Efektem jest 6-kilometrowa, dwujezdniowa arteria komunikacyjna, dwa węzły drogowe „Żeromskiego” i „Reja”, trzy wiadukty, kładki i przejście podziemne dla pieszych. Zadanie obejmowało także budowę dróg dojazdowych, systemu odwodnienia, ekranów akustycznych, oświetlenia oraz przebudowę kolidujących sieci istniejącej infrastruktury.
Dotychczasowy układ komunikacyjny Wałbrzycha opierał się głównie na niewydolnym ciągu ulicznym DK 35, który wskutek lawinowo narastającego ruchu kołowego już dawno osiągnął maksymalną przepustowość. Z kolei ciąg uzupełniający w postaci DW 375 stanowił istotne zagrożenie dla uzdrowiska w Szczawnie.
Inwestycja, której początki sięgają lat 70. minionego wieku, połączyła wcześniej zbudowane odcinki obwodnicy, tworząc nowy, efektywny ciąg komunikacyjny, około 3-krotnie skracający czas przejazdu z północy na południe miasta. Powstanie obwodnicy oznacza zmianę jakości życia w związku z komfortem akustycznym, przesunięciem tranzytu poza ciasną zabudowę mieszkalną i ograniczeniem zanieczyszczenie środowiska. To także nowa perspektywa biznesowa, turystyczna i wizerunkowa. Obwodnica radykalnie ułatwi dostęp do historycznego i administracyjnego centrum oraz ważnych, miejskich atutów w postaci Starej Kopalni i Muzeum Porcelany. Nie należy również zapominać o aspektach widokowych i górskiej scenerii – w Wałbrzychu powstała jedna z najpiękniejszych polskich obwodnic.