Kraków /
małopolskie
Zabytkowy hangar lotniczy infrastruktury dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny w Krakowie
0
Głosów
Inwestor
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Budowlano Produkcyjne Łęgprzem Sp. z o.o. Kraków
Projektant
Biuro Projektów EKOTEKTURA Piotr Pyrtek Kraków
Rys historyczny:
Hangar zlokalizowany przy ul. Izydora Stelli-Sawickiego to zabytek techniki związany z rozwojem polskiego lotnictwa i myśli inżynieryjno-technicznej, powstały w latach 30-tych XX wieku. Stanowił najdalej na wschód wysuniętą część historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny. Do lat 60. XX wieku budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, a później dla cywilnych. W roku 1963 cywilny port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Przez wiele lat mieściła się tu miejska zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi. Hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie.
Obecnie:
Od kilku lat Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie prowadzi prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją oraz przywróceniem mu dawnego wyglądu pamiętające jego lata świetności. W latach 2015-2016 wyremontowany został dach hangaru – awangardowa stalowa konstrukcja odzyskała dawny blask. W 2017 roku przeprowadzono remont wrót w ścianie północnej, Przedsięwzięte prace obejmowały takie etapy jak: odtworzenia oryginalnej konstrukcji, odwzorowanie poszycia wrót, sprawdzenia mechanizmów jezdnych i samej maszynowni. Działania te pozwoliły na otworzenie się na całą szerokość hangaru.
Przedmiotowa inwestycja, obejmująca modernizację zabytkowego hangaru, kończąca proces rewaloryzacji wraz z przystosowaniem obiektu do pełnienia funkcji muzealnych, rozpoczęła się 21.12.2020 r. podpisaniem umowy z wykonawcą. Roboty trwały do maja 2022 roku, a pozwolenie na użytkowanie obiektu zostało uzyskane w lipcu 2022 roku. W ramach robót budowlanych i konserwatorskich wyburzono wtórną dobudówkę zlokalizowana wzdłuż południowo-zachodniej ściany hangaru oraz odtworzono przybudówkę wzdłuż północno-wschodniej ściany, której część stanowi odbudowana stacja goniometryczna, przywracając bryle hangaru pierwotną formę. Wybudowana została antresola, klatka schodowa i winda prowadząca na antresolę i do podziemnego łącznika, wydzielona strefa obsługi zwiedzających wraz z węzłem sanitarnym. W trakcie robót odtworzono formy oryginalnych detali budowlanych i wykończenia elewacji zabytkowego obiektu, przy użyciu współczesnych materiałów budowlanych, a także odtworzono oryginalne napisy na ścianach hangaru od strony zewnętrznej i wewnętrznej.
Zakres robót budowlanych, zrealizowanych w ramach projektu obejmowały w szczególności: prace przygotowawcze; prace konserwatorskie, restauratorskie; prace remontowo- budowlane; prace instalacyjne: sanitarne, elektryczne, ciepłownicze, wodociągowe, kanalizacyjne, alarmowe, pożarowe, wentylacyjne, telekomunikacyjne (instalacje teletechniczne: telewizja dozorowa, instalacja ppoż., kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu), drogowe, a także pozostałe prace wynikające z nadzorów autorskich lub poleceń uczestników procesu inwestycyjnego.
Hangar zlokalizowany przy ul. Izydora Stelli-Sawickiego to zabytek techniki związany z rozwojem polskiego lotnictwa i myśli inżynieryjno-technicznej, powstały w latach 30-tych XX wieku. Stanowił najdalej na wschód wysuniętą część historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny. Do lat 60. XX wieku budynek użytkowano zgodnie z przeznaczeniem – na początku jako hangar dla samolotów wojskowych, a później dla cywilnych. W roku 1963 cywilny port lotniczy został zlikwidowany, a obiekty zaczęły być użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Przez wiele lat mieściła się tu miejska zajezdnia autobusowa z warsztatami naprawczymi. Hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie.
Obecnie:
Od kilku lat Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie prowadzi prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją oraz przywróceniem mu dawnego wyglądu pamiętające jego lata świetności. W latach 2015-2016 wyremontowany został dach hangaru – awangardowa stalowa konstrukcja odzyskała dawny blask. W 2017 roku przeprowadzono remont wrót w ścianie północnej, Przedsięwzięte prace obejmowały takie etapy jak: odtworzenia oryginalnej konstrukcji, odwzorowanie poszycia wrót, sprawdzenia mechanizmów jezdnych i samej maszynowni. Działania te pozwoliły na otworzenie się na całą szerokość hangaru.
Przedmiotowa inwestycja, obejmująca modernizację zabytkowego hangaru, kończąca proces rewaloryzacji wraz z przystosowaniem obiektu do pełnienia funkcji muzealnych, rozpoczęła się 21.12.2020 r. podpisaniem umowy z wykonawcą. Roboty trwały do maja 2022 roku, a pozwolenie na użytkowanie obiektu zostało uzyskane w lipcu 2022 roku. W ramach robót budowlanych i konserwatorskich wyburzono wtórną dobudówkę zlokalizowana wzdłuż południowo-zachodniej ściany hangaru oraz odtworzono przybudówkę wzdłuż północno-wschodniej ściany, której część stanowi odbudowana stacja goniometryczna, przywracając bryle hangaru pierwotną formę. Wybudowana została antresola, klatka schodowa i winda prowadząca na antresolę i do podziemnego łącznika, wydzielona strefa obsługi zwiedzających wraz z węzłem sanitarnym. W trakcie robót odtworzono formy oryginalnych detali budowlanych i wykończenia elewacji zabytkowego obiektu, przy użyciu współczesnych materiałów budowlanych, a także odtworzono oryginalne napisy na ścianach hangaru od strony zewnętrznej i wewnętrznej.
Zakres robót budowlanych, zrealizowanych w ramach projektu obejmowały w szczególności: prace przygotowawcze; prace konserwatorskie, restauratorskie; prace remontowo- budowlane; prace instalacyjne: sanitarne, elektryczne, ciepłownicze, wodociągowe, kanalizacyjne, alarmowe, pożarowe, wentylacyjne, telekomunikacyjne (instalacje teletechniczne: telewizja dozorowa, instalacja ppoż., kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu), drogowe, a także pozostałe prace wynikające z nadzorów autorskich lub poleceń uczestników procesu inwestycyjnego.
50.07789348715, 20.002133846283