Trzebiatów /
zachodniopomorskie
Most z delfinami nad rzeką Regą w Trzebiatowie
0
Głosów
Inwestor
Gmina Trzebiatów
Wykonawca
STRABAG Sp. z o.o. Pruszków
Projektant
Pont-Projekt Sp. z o.o. Gdańsk
Most wybudowany w 1905 r wpisany do rejestru zabytków pod nr decyzji PSOZ/Sz-n/III/5340/44/94 i nosi zwyczajową nazwę "mostu delfinów".
Jest miejskim mostem drogowym z uwagi na usytuowanie, na ważnym i prestiżowym ciągu ulicznym łączącym centrum z dworcem kolejowym, zyskał bogatą architekturę i wystrój odwołujący do wzorców historyzmu z wpływami secesji.
Od listopada 2022 r do sierpnia 2023 r. trwały prace polegające na kapitalnym remoncie zabytkowego mostu trzebiatowskiego, który niewątpliwie wyróżnia bogata dekoracja rzeźbiarska maskująca betonową konstrukcję budowli.
Twórcy mostu uzyskali wrażenie, że budowla wykonana jest z kamienia. Równocześnie jednak w pełni czerpali z możliwości konstrukcyjnych nowego materiału - betonu. Widoczne jest to szczególnie w konstrukcji przęsła środkowego, które uzyskało lekkość i łuk nieosiągalny dla mostów kamiennych. Konstruktorzy mostu trzebiatowskiego czerpali doświadczenie na podstawie pierwszego doświadczalnego mostu żelbetowego na terenie Polski zbudowanego w Warszawie w roku 1892 oraz drugiego pokazowego mostu podobnego typu , jako kładka dla pieszych zrealizowanego we Lwowie w roku 1894 r.
Wśród pierwszych mostów żelbetowych, wznoszonych na terenie obecnych ziem polskich, miejski most drogowy z Trzebiatowa jest obiektem unikatowym o wysokich walorach historyczno-technicznych, artystycznych i krajobrazowych. O jego wartości decyduje zarówno forma konstrukcyjna, powtarzająca w betonie formę klasycznych mostów kamiennych jak i forma architektoniczna, która wykształciła się w epoce dominacji mostów kamiennych. Wśród pierwszych mostów betonowych na terenie obecnych ziem polskich most w Trzebiatowie wyróżnia traktowanie kamienia sztucznego, jak naturalnego i tworzenie z betonu form budownictwa kamiennego: gzymsów, tralek, podziału powierzchni zewnętrznych naciosy przez wprowadzenie boniowania i sposób opracowania powierzchni tak, jakby obrabiane były dłutem lub młotem.
Pomiędzy rzeźbami delfinów w środku przęsła znajdują się stalowe elementy ozdobne w formie harpunów. Powierzchnie betonowe balustrad i ustrojów nośnych łuków oraz podpór oblicowano fakturowanymi wyprawami wiernie imitującymi beżowo-żółte ciosy z piaskowca. Oryginalną i bogatą dekorację stanowią również płaskorzeźby zdobiące półkoliste szczyty wykuszy. Na obu końcach mostu jego przedłużeniem są metalowe balustrady z zawiniętymi na końcach profilami.
Jest miejskim mostem drogowym z uwagi na usytuowanie, na ważnym i prestiżowym ciągu ulicznym łączącym centrum z dworcem kolejowym, zyskał bogatą architekturę i wystrój odwołujący do wzorców historyzmu z wpływami secesji.
Od listopada 2022 r do sierpnia 2023 r. trwały prace polegające na kapitalnym remoncie zabytkowego mostu trzebiatowskiego, który niewątpliwie wyróżnia bogata dekoracja rzeźbiarska maskująca betonową konstrukcję budowli.
Twórcy mostu uzyskali wrażenie, że budowla wykonana jest z kamienia. Równocześnie jednak w pełni czerpali z możliwości konstrukcyjnych nowego materiału - betonu. Widoczne jest to szczególnie w konstrukcji przęsła środkowego, które uzyskało lekkość i łuk nieosiągalny dla mostów kamiennych. Konstruktorzy mostu trzebiatowskiego czerpali doświadczenie na podstawie pierwszego doświadczalnego mostu żelbetowego na terenie Polski zbudowanego w Warszawie w roku 1892 oraz drugiego pokazowego mostu podobnego typu , jako kładka dla pieszych zrealizowanego we Lwowie w roku 1894 r.
Wśród pierwszych mostów żelbetowych, wznoszonych na terenie obecnych ziem polskich, miejski most drogowy z Trzebiatowa jest obiektem unikatowym o wysokich walorach historyczno-technicznych, artystycznych i krajobrazowych. O jego wartości decyduje zarówno forma konstrukcyjna, powtarzająca w betonie formę klasycznych mostów kamiennych jak i forma architektoniczna, która wykształciła się w epoce dominacji mostów kamiennych. Wśród pierwszych mostów betonowych na terenie obecnych ziem polskich most w Trzebiatowie wyróżnia traktowanie kamienia sztucznego, jak naturalnego i tworzenie z betonu form budownictwa kamiennego: gzymsów, tralek, podziału powierzchni zewnętrznych naciosy przez wprowadzenie boniowania i sposób opracowania powierzchni tak, jakby obrabiane były dłutem lub młotem.
Pomiędzy rzeźbami delfinów w środku przęsła znajdują się stalowe elementy ozdobne w formie harpunów. Powierzchnie betonowe balustrad i ustrojów nośnych łuków oraz podpór oblicowano fakturowanymi wyprawami wiernie imitującymi beżowo-żółte ciosy z piaskowca. Oryginalną i bogatą dekorację stanowią również płaskorzeźby zdobiące półkoliste szczyty wykuszy. Na obu końcach mostu jego przedłużeniem są metalowe balustrady z zawiniętymi na końcach profilami.
54.060708418946, 15.275475424714