Cieszyn /
śląskie
Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej w Cieszynie
0
Głosów
Inwestor
Urząd Miejski w Cieszynie
Wykonawca
WODPOL Sp. z o.o. Żywiec
Przedsiębiorstwo Budowlane FRAKTAL Sp. z o.o. Żywiec
Projektant
Palmett Sp. z o.o. sp.k. Warszawa
Co przychodzi do głowy jako pierwsze, gdy myśli się o Cieszynie i Czeskim Cieszynie? Polska, Czechy, przejście graniczne. Transgraniczność! Ponad sto lat temu, przed podziałem miasta granicą państwową, oba brzegi rzeki Olzy łączył tramwaj, który kursował od dworca kolejowego (obecnie po stronie czeskiej) do koszar austriackich (teraz po stronie polskiej). Dziś, dzięki kolejnemu projektowi realizowanemu ze środków Unii Europejskiej wspólnie przez Cieszyn i Czeski Cieszyn w ramach programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska, tramwaj znowu łączy obie części miasta w jedną całość – tym razem spajając je nowoczesną, zarazem uniwersalną ofertą turystyczną.
Projekt „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki“ jest jest kolejnym krokiem we współpracy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. W ramach projektu zrealizowano szereg działań, a jednym z nich była budowa polsko-czeskiego, Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej przy Moście Przyjaźni, w miejsce budowli, która jeszcze do niedawna stanowiła dosłowny symbol podziału miasta – dawnej strażnicy granicznej.
Choć wszystkie działania inwestycyjne miały swój niebagatelny wpływ na stworzenie produktu turystycznego, to bez wątpienia właśnie Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej najpełniej oddaje ducha wspólnego, polsko-czeskiego projektu. Miejsce, które jeszcze dwie dekady temu stanowiło barierę pomiędzy dwoma częściami jednego miasta, dziś zostało zamienione w przestrzeń prawdziwie wspólną, transgraniczną, integrującą. W nowym centrum informacji turystycznej odwiedzających obsługują osoby mówiące zarówno po polsku, jak i po czesku; turyści mogą obejrzeć film oraz wystawę o historii miasta i linii tramwajowej. Na odwiedzających czekają także materiały przygotowane w języku polskim, czeskim i angielskim, m.in. przewodniki, ulotki, widokówki. W projektowaniu produktu turystycznego uwzględniono również atrakcje dla najmłodszych turystów – do dyspozycji dzieci są m.in. papierowy model tramwaju oraz gry edukacyjne, zarówno multimedialne, jak i tradycyjne, analogowe.
Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej całkowicie zmienia przestrzeń w okolicach Mostu Przyjaźni. Budynek, o jedną kondygnację niższy od dawnej strażnicy granicznej, został wykończony zielonym dachem, na który można wejść i obserwować drugi brzeg Olzy, a także samą rzekę, niegdyś dzielącą, a dziś łączącą dwie części miasta. Również w tym przypadku nie zapomniano o kwestii dostępności - wejście na dach, a także do samego budynku, jest umożliwione różnym grupom osób - niezależnie od ich wieku, stanu zdrowia czy ograniczeń ruchowych.
Przy budynku Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej posadowiono replikę tramwaju z początku XX w. – czerwonego Ringhoffera – którą niemal w całości wykonano prawdziwie rzemieślniczymi metodami z materiałów, jakie były dostępne sto lat temu. Replika została odtworzona na podstawie dokumentów archiwalnych, z wielką dbałością o historyczną dokładność. Jest to prawdziwa perełka dla wszystkich turystów odwiedzających Cieszyn i Czeski Cieszyn – w końcu jak często ma się okazję usiąść w wagonie tramwajowym, który jest wierną kopią pojazdu sprzed ponad stu lat?
Szczegóły techniczne:
Inwestycja zakładała budowę nowego pawilonu (budynku) przy ul. Zamkowej 1 wraz z zagospodarowaniem terenu w około budynku.
Nowy budynek jest jednokondygnacyjny, jego wielkość w stosunku do istniejącego wcześniej w tym miejscu znacznie się zmieniła - jest niższy o jedną kondygnację, tj. o około 3 m, dzięki czemu została odsłonięta oś widokowa na zamek i górę zamkową. Podstawowym przeznaczeniem projektowanego budynku jest funkcja usługowa wraz z toaletami publicznymi.
W projektowanym budynku przewidziano:
- punkt informacji turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- salę multimedialną z zapleczem,
- zaplecze na potrzeby funkcjonowania budynku,
- węzeł sanitarny dla turystów – toalety publiczne,
- taras użytkowy.
Nowy budynek składa się z dwóch jednokondygnacyjnych brył na planie wieloboków, przykrytych dachem wielospadowym. Dach pokryty częściowo płytami betonowymi, częściowo połaciami zieleni, stanowi taras użytkowy, dostępny z poziomu ul. Zamkowej. Pomiędzy bryłami, a pod dachem tarasu zaprojektowano przejście. W przejściu znajduje się główne wejście do budynku.
Główne wejście zlokalizowane jest ok 3 m poniżej poziomu ul. Zamkowej. Z poziomu ul. Zamkowej do placu, na którym znajdujw się budynek, zaprojektowano schody terenowe wraz z platformą dźwigową dla osób niepełnosprawnych. Dostęp możliwy jest również pośrednio przez ciąg pieszo rowerowy zlokalizowany w ramach opracowania Open Air Museum – Alei Piastowskiej. Główne wejście do budynku zostało zlokalizowane w odległości nie większej niż 30m od osi jezdni ul. Zamkowej, w celu zapewnienia dostępu dla służb ratowniczych i straży pożarnej. Projektowany pawilon ma lekką, otwartą formę, poprzez liczne przeszklenia. Dach pawilonu jest dostępny dla osób niepełnosprawnych dzięki chodnikowi o spadku do 5%, którym możemy dostać się na główną płytę tarasu. Taras zabezpieczony jest od rzeki Olzy szklaną balustradą.
Od ul. Zamkowej mamy możliwość wejścia na użytkowy dach stanowiący otwarty plac, zwany dalej “placem górnym”, będący przedłużeniem ul. Zamkowej. Wejście główne znajduje się na poziomie Alei Piastowskiej, od strony rzeki Olzy, tj. około 3 m poniżej ul. Zamkowej. W ten sposób powstanły dwa place: plac górny na dachu budynku - na poziomie ul. Zamkowej oraz plac dolny wokół wejścia głównego - na poziomie Alei Piastowskiej.
Na placu dolnym w okolicach wejścia głównego przewidziano umiejscowienie repliki tramwaju z początku XX wieku. Tramwaj jest ustawiony równolegle do jednej z fasad budynku i stanowi on atrakcję turystyczną dla zwiedzających.
Projekt „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki“ jest jest kolejnym krokiem we współpracy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. W ramach projektu zrealizowano szereg działań, a jednym z nich była budowa polsko-czeskiego, Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej przy Moście Przyjaźni, w miejsce budowli, która jeszcze do niedawna stanowiła dosłowny symbol podziału miasta – dawnej strażnicy granicznej.
Choć wszystkie działania inwestycyjne miały swój niebagatelny wpływ na stworzenie produktu turystycznego, to bez wątpienia właśnie Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej najpełniej oddaje ducha wspólnego, polsko-czeskiego projektu. Miejsce, które jeszcze dwie dekady temu stanowiło barierę pomiędzy dwoma częściami jednego miasta, dziś zostało zamienione w przestrzeń prawdziwie wspólną, transgraniczną, integrującą. W nowym centrum informacji turystycznej odwiedzających obsługują osoby mówiące zarówno po polsku, jak i po czesku; turyści mogą obejrzeć film oraz wystawę o historii miasta i linii tramwajowej. Na odwiedzających czekają także materiały przygotowane w języku polskim, czeskim i angielskim, m.in. przewodniki, ulotki, widokówki. W projektowaniu produktu turystycznego uwzględniono również atrakcje dla najmłodszych turystów – do dyspozycji dzieci są m.in. papierowy model tramwaju oraz gry edukacyjne, zarówno multimedialne, jak i tradycyjne, analogowe.
Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej całkowicie zmienia przestrzeń w okolicach Mostu Przyjaźni. Budynek, o jedną kondygnację niższy od dawnej strażnicy granicznej, został wykończony zielonym dachem, na który można wejść i obserwować drugi brzeg Olzy, a także samą rzekę, niegdyś dzielącą, a dziś łączącą dwie części miasta. Również w tym przypadku nie zapomniano o kwestii dostępności - wejście na dach, a także do samego budynku, jest umożliwione różnym grupom osób - niezależnie od ich wieku, stanu zdrowia czy ograniczeń ruchowych.
Przy budynku Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej posadowiono replikę tramwaju z początku XX w. – czerwonego Ringhoffera – którą niemal w całości wykonano prawdziwie rzemieślniczymi metodami z materiałów, jakie były dostępne sto lat temu. Replika została odtworzona na podstawie dokumentów archiwalnych, z wielką dbałością o historyczną dokładność. Jest to prawdziwa perełka dla wszystkich turystów odwiedzających Cieszyn i Czeski Cieszyn – w końcu jak często ma się okazję usiąść w wagonie tramwajowym, który jest wierną kopią pojazdu sprzed ponad stu lat?
Szczegóły techniczne:
Inwestycja zakładała budowę nowego pawilonu (budynku) przy ul. Zamkowej 1 wraz z zagospodarowaniem terenu w około budynku.
Nowy budynek jest jednokondygnacyjny, jego wielkość w stosunku do istniejącego wcześniej w tym miejscu znacznie się zmieniła - jest niższy o jedną kondygnację, tj. o około 3 m, dzięki czemu została odsłonięta oś widokowa na zamek i górę zamkową. Podstawowym przeznaczeniem projektowanego budynku jest funkcja usługowa wraz z toaletami publicznymi.
W projektowanym budynku przewidziano:
- punkt informacji turystycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- salę multimedialną z zapleczem,
- zaplecze na potrzeby funkcjonowania budynku,
- węzeł sanitarny dla turystów – toalety publiczne,
- taras użytkowy.
Nowy budynek składa się z dwóch jednokondygnacyjnych brył na planie wieloboków, przykrytych dachem wielospadowym. Dach pokryty częściowo płytami betonowymi, częściowo połaciami zieleni, stanowi taras użytkowy, dostępny z poziomu ul. Zamkowej. Pomiędzy bryłami, a pod dachem tarasu zaprojektowano przejście. W przejściu znajduje się główne wejście do budynku.
Główne wejście zlokalizowane jest ok 3 m poniżej poziomu ul. Zamkowej. Z poziomu ul. Zamkowej do placu, na którym znajdujw się budynek, zaprojektowano schody terenowe wraz z platformą dźwigową dla osób niepełnosprawnych. Dostęp możliwy jest również pośrednio przez ciąg pieszo rowerowy zlokalizowany w ramach opracowania Open Air Museum – Alei Piastowskiej. Główne wejście do budynku zostało zlokalizowane w odległości nie większej niż 30m od osi jezdni ul. Zamkowej, w celu zapewnienia dostępu dla służb ratowniczych i straży pożarnej. Projektowany pawilon ma lekką, otwartą formę, poprzez liczne przeszklenia. Dach pawilonu jest dostępny dla osób niepełnosprawnych dzięki chodnikowi o spadku do 5%, którym możemy dostać się na główną płytę tarasu. Taras zabezpieczony jest od rzeki Olzy szklaną balustradą.
Od ul. Zamkowej mamy możliwość wejścia na użytkowy dach stanowiący otwarty plac, zwany dalej “placem górnym”, będący przedłużeniem ul. Zamkowej. Wejście główne znajduje się na poziomie Alei Piastowskiej, od strony rzeki Olzy, tj. około 3 m poniżej ul. Zamkowej. W ten sposób powstanły dwa place: plac górny na dachu budynku - na poziomie ul. Zamkowej oraz plac dolny wokół wejścia głównego - na poziomie Alei Piastowskiej.
Na placu dolnym w okolicach wejścia głównego przewidziano umiejscowienie repliki tramwaju z początku XX wieku. Tramwaj jest ustawiony równolegle do jednej z fasad budynku i stanowi on atrakcję turystyczną dla zwiedzających.
49.749980265357, 18.62701356411