Mosty Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu
5965
Głosów
MOSTY CHROBREGO WE WROCŁAWIU
7 maja 2020 roku Trakcja S.A. zawarła umowę z Inwestycjami Wrocławskimi sp. z o.o. reprezentującą gminę Wrocław na budowę Mostów Chrobrego.
Pełna nazwa zadania brzmi „Budowa Mostów Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu” a umowa została podpisana w formule zaprojektuj i wybuduj (D&B).
Nowe Mosty Chrobrego o pięknej łukowej konstrukcji doskonale wpisały się w zabytkową architekturę Wrocławskiej „Wielkiej Wyspy” i pobliskie tereny rekreacyjno - zielone takie jak park Szczytnicki czy stadion Olimpijski.
Dwa nowe Mosty Chrobrego – Północny i Południowy - są konstrukcją zespoloną (stalowo-betonową) z przęsłami o konstrukcji łukowej. Łącznie mają ok. 186 m długości i połączyły „Wielką Wyspę” we Wrocławiu ze Swojczycami i dalej z podwrocławską gminą Czernica.
Most Południowy nad Kanałem Przeciwpowodziowym o długości 133 m to zespolona konstrukcja trójprzęsłowa, ciągła, składająca się z dwóch przęseł łukowych o rozpiętości 53,65 m każde oraz z przęsła skrajnego o rozpiętości 24,6m. Żelbetowa płyta ustroju nośnego spoczywa na stalowych dźwigarach a całość jest oparta na żelbetowych przyczółkach i filarach. Ponieważ przeszkodą jest rzeka Odra – kanał przeciwpowodziowy – podpory są dodatkowo posadowione na palach wykonanych w technologii CFA. W zakresie konstrukcji stalowej most został wykonany w technologii scalania i montażu elementów na budowie przy wykorzystaniu dźwigów i podpór montażowych.
Most Północny nad Kanałem Żeglugowym o długości 53 m to stalowa konstrukcja jednoprzęsłowa, łukowa o rozpiętości 52,8 m. Żelbetowa płyta ustroju nośnego spoczywa na stalowych dźwigarach a całość jest zintegrowania z żelbetowymi przyczółkami (konstrukcja ramownicowa). Ponieważ przeszkodą jest rzeka Odra – kanał żeglugowy – podpory są dodatkowo posadowione na palach wykonanych w technologii CFA. W zakresie konstrukcji stalowej most został wykonany w technologii nasuwania podłużnego z wykorzystaniem barki, a film pokazujący proces nasuwania można zobaczyć pod linkiem jak poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=4a_RlwOAxho&ab_channel=GrupaTrakcja
Ponieważ zadnie zostało wykonane w formule D&B szczególny nacisk zwrócono na optymalizację zużycia ilości materiałów i technologię przy jednoczesnym zachowaniu przepięknej architektury i wymagań Eurokodów w zakresie stanów nośności i użytkowania oraz wymaganych przez Zamawiającego parametrów użytkowych takich jak klasa obciążenia czy funkcjonalność. Szerokość mostów wynosi 27,08 m, a na obiekcie znajduje się jezdnia z dwoma pasami ruchu, dwa torowiska tramwajowe oraz dwa ciągi pieszo-rowerowe. W efekcie uzyskano lekką konstrukcję, która idealnie komponuje się z otoczeniem, o bardzo dobrych parametrach zużycia materiałów. Dobrze przemyślany projekt pozwolił na unikniecie wykonania stężeń łuków i ław fundamentowych oraz wykonanie montażu konstrukcji bez wprowadzenia utrudnień w ruchu.
Skomplikowanie inwestycji wynika m.in. z jej wielobranżowości – budowa dwóch nowych mostów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455, która jest ważnym szlakiem komunikacyjnym, a także jej rozbudowa od skrzyżowania z ul. Monte Cassino do skrzyżowania z ul. Mydlaną, wymagała przebudowy licznych sieci z których część pamiętała czasy wojny. Przebudowa sieci była wyzwaniem samym w sobie, ponieważ ulicą Swojczycka jest jednym z głównych wjazdów do centrum Wrocławia i nie było możliwości wykonywania prac z wykorzystaniem zamknięcia części jezdni (wahadło). Wymusiło to konieczność przemyślenia i wprowadzenia skomplikowanego układu czasowej organizacji ruchu w planie zbliżonego do ronda, przy czym przebudowy sieci musiały być wykonywane odcinkowo. Innym wyzwaniem była logistyka. Dojazd do mostu było możliwy od strony północnej i południowej, ale nie było możliwości dojazdy do obszaru między mostami. Stare Mosty Chrobrego są w złym stanie technicznym i umożliwiają przejazd wyłącznie pojazdów osobowych, niewielkich dostawczych i krótkich autobusów, ale nie mogły obsłużyć dostaw materiałów oraz ruchu pojazdów budowy. Rozwiązaniem okazało się wykonanie przeprawy tymczasowej na kanale przeciwpowodziowym, przy czym takie rozwiązanie wiązało się z ryzykiem wstrzymania prac w okresie zwiększonych przypływów wody a także koniecznością likwidacji przeprawy w przypadku ryzyka zalania polderów zalewowych. W związku z powyższym, do momentu wykonają mostu północnego w stopniu umożliwiającym przejazd, w sposób ciągły monitorowano poziom wody w Odrze na odcinku od Wrocławia do Opola, a w czasie trwania inwestycji zdarzyły się momenty kiedy z uwagi na poziom wody zaszła konieczność wstrzymania prac.
Inwestycja w liczbach:
• Wartość inwestycji to ponad 85,5 miliona złotych brutto
• W ramach inwestycji dokonano budowy lub przebudowę wielu sieci, min kanalizacja deszczowa, wodociąg, sieci teletechniczne, elektroenergetyczne, gaz, oświetlenie uliczne wraz z iluminacją czy Miejskiej Kanalizacji Technologicznej (MKT) oraz przebudowano układ drogowy o długości około 900m.
• W ramach inwestycji na mostach wykonano nawierzchnie tramwajową o długości 664,61 m, która w przyszłości stanie się elementem linii tramwajowej na Swojczyce.
• Bo budowy mostów wykorzystano:
o 834 tony stali konstrukcyjnej (576 ton na Moście Południowym i 258 na Moście Północnym)
o około 872 ton stali zbrojeniowej i 78 ton stali koszy pali
o około 7200 m3 betonu
• klasa obciążenie – Klasa I oraz MLC - 150/100 dla pojazdów kołowych, 120/80 dla pojazdów gąsienicowych
• projektowany okres użytkowania obiektu – 100 lat