Rybnik /
śląskie
Most nad rzeką Ruda i wiadukt w ciągu ul. Mikołowskiej w Rybniku
0
Głosów
Inwestor
Miasto Rybnik
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzkie Sp. z o.o. Górny Bór
Projektant
-
Budowa wiaduktu i budowa mostu w ramach zadania związanego z przebudową ulicy Mikołowskiej w Rybniku
Zadanie swoim zakresem obejmowało rozbiórkę oraz budowę: mostu nad rzeką Rudą oraz wiaduktu nad nieczynną linią kolejową w ciągu ul. Mikołowskiej w Rybniku wraz z przebudową drogi klasy G na długości około 240 m oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci: teletechnicznej, elektrycznej, wodociągowej, gazowej i kanalizacyjnej.
Parametry techniczne przebudowanych obiektów:
Most nad rzeką Ruda:
Długość całkowita obiektu: 24,2 m
Szerokość całkowita obiektu: 18,8 m
Rozpiętość teoretyczna: 17,0 m
Kąt skosu: 75o
Klasa obiektu: A wg PN-85/S-10030
Typ konstrukcji: rama zintegrowana posadowiona na ścianach szczelinowych S-IMB
Płyta ustroju nośnego: zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych typu Kujan
Wiadukt nad nieczynną linią kolejową:
Długość całkowita obiektu: 48,7 m
Szerokość całkowita obiektu: 19,4 m
Rozpiętość teoretyczna: 32,0 m
Wysokość w świetle pod obiektem: 6,6 m
Szerokość w świetle pod obiektem: 30,6 m
Kąt skosu: 90o
Klasa obiektu: A wg PN-85/S-10030
Typ konstrukcji: rama zintegrowana posadowiona na ścianach szczelinowych S-IMB
Płyta ustroju nośnego: zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T
Opis przebiegu inwestycji:
Obiekty zostały zrealizowane na zlecenie Urzędu Miasta Rybnika w ramach inwestycji pn: Przebudowa ul. Mikołowskiej na podstawie projektów firmy DMK Inżynieria. Most nad rzeką Rudą to obiekt o rozpiętości teoretycznej 17,0 m i szerokości 18,8 m, natomiast wiadukt osiąga rozpiętość teoretyczną 32,0 m i szerokość 19,4 m. Płyta ustroju nośnego w obu obiektach została wykonana jako zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych - w przypadku mostu wykorzystano belki typu Kujan, a w przypadku wiaduktu belki typu T. Zostały posadowione na ścianach szczelinowych wykonanych w technologii S-IMB. Na ustrojach nośnych wykonano po dwie kapy chodnikowe oraz jezdnię szerokości 11,50 m. Dzięki temu przez obiekty przeprowadzono ciągi piesze, 3 pasy jezdni szerokości 3,50 m każdy, oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 4,0 m.
W przypadku mostu nad rzeką Rudą w Rybniku wyzwaniem była lokalizacja - bezpośrednie sąsiedztwo zabytkowej zabudowy w połączeniu z istniejącymi warunkami gruntowymi. Zrealizowanie obiektu w klasycznej formie belki swobodnie podpartej opartej na przyczółkach ze stopami fundamentowymi, zgodnie z pierwotnym projektem mogłoby być wykonane pod warunkiem zastosowania grodzic wciskanych, żeby zminimalizować wpływ na otaczającą zabudowę. Istniejące warunki gruntowe były jednak niekorzystne dla takiego rozwiązania, ponieważ do poziomu 17,0 m poniżej poziomu terenu występowały gruntu przepuszczalne, a poziom swobodnego zwierciadła wód podziemnych znajdował się na poziomie 4,0m p.p.t. Powyższe uwarunkowania wymagałyby skomplikowanego , czasochłonnego i bezwibracyjnego zabezpieczenia w celu wykonania w sposób bezpieczny i pewny stopy fundamentowej poniżej zwierciadła wód podziemnych. W związku z powyższym zdecydowano się na wykonanie projektu zamiennego z wykorzystaniem ramy zintegrowanej z wykorzystaniem ścian szczelinowych. Pozwoliło to nie tylko na bezpieczne dla zabytkowej zabudowy prowadzenie robót, ale również usprawniło i przyspieszyło proces realizacji obiektu.
Wiadukt w ciągu ul. Mikołowskiej w Rybniku nad linią kolejową usytuowany jest w specyficznym ukształtowaniu terenu. Istniejąca droga, przebiega w poziomie naturalnego terenu, a wiaduktu znajduje się nad sztucznym wykopem w którym przeprowadzona była linia kolejowa. Wykonanie posadowienia w tradycyjny sposób, zgodnie z projektem pierwotnym ze stopą fundamentową posadowioną poniżej poziomu linii kolejowej wiązałoby się z dużą ilością robót ziemnych. Ponadto dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone na etapie wykonawstwa wykazały pogorszenie się warunków gruntowych w poziomie posadowienia obiektu. W związku z powyższym, zdecydowano się na wykonanie projektu zamiennego i wykonanie posadowienia pośredniego z poziomu terenu i przeniesienie w ten sposób obciążeń poniżej dna wykopu pod linię kolejową. Dzięki powyższym rozwiązaniom w znacznym stopniu ograniczono zakres robót ziemnych.
We wszystkich opisanych powyżej przypadkach, zastosowanie układu ramy zintegrowanej z przyczółkami w postaci ścian szczelinowych, pozwoliło na ograniczenie do minimum zakresu robót ziemnych oraz na wykonaniu platform roboczych na poziomie zbliżonym do spodu ustrojów nośnych. Powyższe usprawnienia były widoczne nie tylko dla Wykonawcy poprzez uproszczenie procesu budowlanego, ale również dla Zamawiających ze względu na szybkie i bezpieczne prowadzenie inwestycji. Ponadto należy pamiętać, że zmniejszenie ilości robót ziemnych wiąże się nie tylko z usprawnieniem harmonogramu realizacji, ale także z minimalizacją problemów ze składowaniem lub utylizacją urobku.
Zadanie swoim zakresem obejmowało rozbiórkę oraz budowę: mostu nad rzeką Rudą oraz wiaduktu nad nieczynną linią kolejową w ciągu ul. Mikołowskiej w Rybniku wraz z przebudową drogi klasy G na długości około 240 m oraz infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci: teletechnicznej, elektrycznej, wodociągowej, gazowej i kanalizacyjnej.
Parametry techniczne przebudowanych obiektów:
Most nad rzeką Ruda:
Długość całkowita obiektu: 24,2 m
Szerokość całkowita obiektu: 18,8 m
Rozpiętość teoretyczna: 17,0 m
Kąt skosu: 75o
Klasa obiektu: A wg PN-85/S-10030
Typ konstrukcji: rama zintegrowana posadowiona na ścianach szczelinowych S-IMB
Płyta ustroju nośnego: zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych typu Kujan
Wiadukt nad nieczynną linią kolejową:
Długość całkowita obiektu: 48,7 m
Szerokość całkowita obiektu: 19,4 m
Rozpiętość teoretyczna: 32,0 m
Wysokość w świetle pod obiektem: 6,6 m
Szerokość w świetle pod obiektem: 30,6 m
Kąt skosu: 90o
Klasa obiektu: A wg PN-85/S-10030
Typ konstrukcji: rama zintegrowana posadowiona na ścianach szczelinowych S-IMB
Płyta ustroju nośnego: zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T
Opis przebiegu inwestycji:
Obiekty zostały zrealizowane na zlecenie Urzędu Miasta Rybnika w ramach inwestycji pn: Przebudowa ul. Mikołowskiej na podstawie projektów firmy DMK Inżynieria. Most nad rzeką Rudą to obiekt o rozpiętości teoretycznej 17,0 m i szerokości 18,8 m, natomiast wiadukt osiąga rozpiętość teoretyczną 32,0 m i szerokość 19,4 m. Płyta ustroju nośnego w obu obiektach została wykonana jako zespolona z wykorzystaniem prefabrykowanych belek strunobetonowych - w przypadku mostu wykorzystano belki typu Kujan, a w przypadku wiaduktu belki typu T. Zostały posadowione na ścianach szczelinowych wykonanych w technologii S-IMB. Na ustrojach nośnych wykonano po dwie kapy chodnikowe oraz jezdnię szerokości 11,50 m. Dzięki temu przez obiekty przeprowadzono ciągi piesze, 3 pasy jezdni szerokości 3,50 m każdy, oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 4,0 m.
W przypadku mostu nad rzeką Rudą w Rybniku wyzwaniem była lokalizacja - bezpośrednie sąsiedztwo zabytkowej zabudowy w połączeniu z istniejącymi warunkami gruntowymi. Zrealizowanie obiektu w klasycznej formie belki swobodnie podpartej opartej na przyczółkach ze stopami fundamentowymi, zgodnie z pierwotnym projektem mogłoby być wykonane pod warunkiem zastosowania grodzic wciskanych, żeby zminimalizować wpływ na otaczającą zabudowę. Istniejące warunki gruntowe były jednak niekorzystne dla takiego rozwiązania, ponieważ do poziomu 17,0 m poniżej poziomu terenu występowały gruntu przepuszczalne, a poziom swobodnego zwierciadła wód podziemnych znajdował się na poziomie 4,0m p.p.t. Powyższe uwarunkowania wymagałyby skomplikowanego , czasochłonnego i bezwibracyjnego zabezpieczenia w celu wykonania w sposób bezpieczny i pewny stopy fundamentowej poniżej zwierciadła wód podziemnych. W związku z powyższym zdecydowano się na wykonanie projektu zamiennego z wykorzystaniem ramy zintegrowanej z wykorzystaniem ścian szczelinowych. Pozwoliło to nie tylko na bezpieczne dla zabytkowej zabudowy prowadzenie robót, ale również usprawniło i przyspieszyło proces realizacji obiektu.
Wiadukt w ciągu ul. Mikołowskiej w Rybniku nad linią kolejową usytuowany jest w specyficznym ukształtowaniu terenu. Istniejąca droga, przebiega w poziomie naturalnego terenu, a wiaduktu znajduje się nad sztucznym wykopem w którym przeprowadzona była linia kolejowa. Wykonanie posadowienia w tradycyjny sposób, zgodnie z projektem pierwotnym ze stopą fundamentową posadowioną poniżej poziomu linii kolejowej wiązałoby się z dużą ilością robót ziemnych. Ponadto dodatkowe badania geologiczne przeprowadzone na etapie wykonawstwa wykazały pogorszenie się warunków gruntowych w poziomie posadowienia obiektu. W związku z powyższym, zdecydowano się na wykonanie projektu zamiennego i wykonanie posadowienia pośredniego z poziomu terenu i przeniesienie w ten sposób obciążeń poniżej dna wykopu pod linię kolejową. Dzięki powyższym rozwiązaniom w znacznym stopniu ograniczono zakres robót ziemnych.
We wszystkich opisanych powyżej przypadkach, zastosowanie układu ramy zintegrowanej z przyczółkami w postaci ścian szczelinowych, pozwoliło na ograniczenie do minimum zakresu robót ziemnych oraz na wykonaniu platform roboczych na poziomie zbliżonym do spodu ustrojów nośnych. Powyższe usprawnienia były widoczne nie tylko dla Wykonawcy poprzez uproszczenie procesu budowlanego, ale również dla Zamawiających ze względu na szybkie i bezpieczne prowadzenie inwestycji. Ponadto należy pamiętać, że zmniejszenie ilości robót ziemnych wiąże się nie tylko z usprawnieniem harmonogramu realizacji, ale także z minimalizacją problemów ze składowaniem lub utylizacją urobku.
50.10458641641, 18.572028279305