Jastarnia /
pomorskie
Przebudowa Dworca Kolejowego w Jastarni
0
Głosów
Inwestor
PKP S.A. Warszawa
Wykonawca
MERX Sp. z o.o. Warszawa
Projektant
PAKA.ARCHI Sp. z o.o. Warszawa
Projekt „Przebudowa dworca kolejowego w Jastarni, budowa dworca tymczasowego, budowa pylonu reklamowego” zakładał kompleksową przebudowę niewielkiego, wybudowanego w latach 20. XX wieku dworca. Budynek dworca z uwagi na niezadawalający stan techniczny wymagał wymiany wszystkich instalacji wewnętrznych: sanitarnych oraz elektrycznych, naprawy oraz docieplenia elewacji oraz dachu budynku, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, wymiany obróbek blacharskich i poszycia dachu oraz naprawy tynków na kominach nie poddanych rozbiórce, naprawy lub wymiany elementów więźby dachowej, wymiany stropu drewnianego nad częścią główną dworca. Wyburzono również budynek szaletu miejskiego, ze względu na zły stan techniczny oraz brak walorów estetycznych.
Dzięki przebudowie elewacja dworca odzyskała historyczny wygląd, przy użyciu płytek klinkierowych ręcznie formowanych, w kolorze naturalnej cegły. Nowo zamontowane drzwi i okna oraz dachówka ceramiczna idealnie współgrają z kolorystyką elewacji. Zastosowano obróbki blacharskie miedziane oraz stylizowany zegar, aby podkreślić historyczny charakter budynku. Wymianie uległa również wiata przy wejściu głównym - stalowa pomalowana na kolor grafitowy, z przeszklonym dachem, ozdobnymi belkami drewnopodobnymi oraz podświetlanymi napisami z nazwą dworca. Pod wiatą stanęły nowoczesne stojaki rowerowe. Wiata śmietnikowa została dostosowana stylistycznie do budynku dworca – zastosowano te same płytki klinkierowe co na elewacji. Teren dookoła dworca uporządkowano, a ciekawym akcentem są elementy małej architektury takie, jak murki gabionowe, miejsce na foodtrucka, przestrzeń odpoczynku z ławeczkami, czy nowe oświetlenie.
Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano w nowoczesnym stylu. Na posadzce zastosowano nieskomplikowany wzór, ułożony z płytek gresowych drewno- i kamieniopodobnych. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi płytami gresowymi w strukturze białego kamienia, a powyżej pomalowano na biało. W poczekalni podróżni mogą skorzystać z wygodnych drewnianych ławek, koszy na śmieci oraz nowoczesnego infokiosku z rozkładem jazdy pociągów. Przestrzeń została oświetlona modnymi reflektorami oraz pasami ledowymi montowanymi w czarnych szynach. W sąsiedztwie holu zaprojektowano toalety dla podróżnych. Na parterze zlokalizowano także pomieszczenia techniczne oraz lokal handlowo-usługowy, w którym wyeksponowano dawną, drewnianą więźbę dachową. Piętro budynku zostało przeznaczone na pomieszczenia techniczne, a w piwnicy zlokalizowano pomieszczenie wodociągowe, resztę wyłączono z użytkowania.
Aspekt środowiskowy był istotny dla założeń projektowych. Z ekologicznych rozwiązań zastosowano energooszczędne oświetlenie, zbiorniki retencyjne magazynujące deszczówkę, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania wody w toaletach, a także ażurową nawierzchnię, pozwalającą na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu. Zaprojektowano również dodatkową zieleń w tym drzewa rodzimego pochodzenia oraz różnorodne rabaty.
Projekt zakładał również przystosowanie obiektu do obsługi pasażerów niepełnosprawnych. Komfort zapewniają oznaczenia dotykowe w alfabecie Braille’a, plany multisensoryczne, trasy wolne od przeszkód, dostosowana toaleta do wymogów TSI PRM oraz podjazd dla wózków przy wiacie wejściowej. W terenie zaprojektowano również miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych w bliskiej odległości od wejścia.
Dzięki przebudowie elewacja dworca odzyskała historyczny wygląd, przy użyciu płytek klinkierowych ręcznie formowanych, w kolorze naturalnej cegły. Nowo zamontowane drzwi i okna oraz dachówka ceramiczna idealnie współgrają z kolorystyką elewacji. Zastosowano obróbki blacharskie miedziane oraz stylizowany zegar, aby podkreślić historyczny charakter budynku. Wymianie uległa również wiata przy wejściu głównym - stalowa pomalowana na kolor grafitowy, z przeszklonym dachem, ozdobnymi belkami drewnopodobnymi oraz podświetlanymi napisami z nazwą dworca. Pod wiatą stanęły nowoczesne stojaki rowerowe. Wiata śmietnikowa została dostosowana stylistycznie do budynku dworca – zastosowano te same płytki klinkierowe co na elewacji. Teren dookoła dworca uporządkowano, a ciekawym akcentem są elementy małej architektury takie, jak murki gabionowe, miejsce na foodtrucka, przestrzeń odpoczynku z ławeczkami, czy nowe oświetlenie.
Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano w nowoczesnym stylu. Na posadzce zastosowano nieskomplikowany wzór, ułożony z płytek gresowych drewno- i kamieniopodobnych. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi płytami gresowymi w strukturze białego kamienia, a powyżej pomalowano na biało. W poczekalni podróżni mogą skorzystać z wygodnych drewnianych ławek, koszy na śmieci oraz nowoczesnego infokiosku z rozkładem jazdy pociągów. Przestrzeń została oświetlona modnymi reflektorami oraz pasami ledowymi montowanymi w czarnych szynach. W sąsiedztwie holu zaprojektowano toalety dla podróżnych. Na parterze zlokalizowano także pomieszczenia techniczne oraz lokal handlowo-usługowy, w którym wyeksponowano dawną, drewnianą więźbę dachową. Piętro budynku zostało przeznaczone na pomieszczenia techniczne, a w piwnicy zlokalizowano pomieszczenie wodociągowe, resztę wyłączono z użytkowania.
Aspekt środowiskowy był istotny dla założeń projektowych. Z ekologicznych rozwiązań zastosowano energooszczędne oświetlenie, zbiorniki retencyjne magazynujące deszczówkę, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania wody w toaletach, a także ażurową nawierzchnię, pozwalającą na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu. Zaprojektowano również dodatkową zieleń w tym drzewa rodzimego pochodzenia oraz różnorodne rabaty.
Projekt zakładał również przystosowanie obiektu do obsługi pasażerów niepełnosprawnych. Komfort zapewniają oznaczenia dotykowe w alfabecie Braille’a, plany multisensoryczne, trasy wolne od przeszkód, dostosowana toaleta do wymogów TSI PRM oraz podjazd dla wózków przy wiacie wejściowej. W terenie zaprojektowano również miejsce postojowe dla osób niepełnosprawnych w bliskiej odległości od wejścia.
54.701146768877, 18.677313050721