Białystok /
podlaskie
Przejście podziemne pieszo-rowerowe pod torami PKP w Białymstoku
0
Głosów
Inwestor
Zarząd Dróg Miejskich - Miasto Białystok
Wykonawca
STRABAG Sp. z o.o. Pruszków
Projektant
Pracownia Projektowa MiD Gdańsk
Podstawowym celem budowy przejścia podziemnego pod torami PKP było stworzenie bezkolizyjnego
połączenia ul. Kolejowej i Zwycięstwa z ul. Św. Rocha dla ruchu pieszego i rowerowego a także centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS. Z przejścia będzie można się dostać na perony PKP. W ramach inwestycji zostały wykonane 2 szyby windowe prowadzące na peron nr1i4.
Ukończone przejście ma długość ok. 164 m, 8 m szerokości i 3 m wysokości.
Przejście podziemne zostało wyposażone w energooszczędne oświetlenie LED, monitoring miejski oraz
oznakowanie dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących - tabliczki z informacjami zapisanymi
alfabetem Braille'a oraz płytki ostrzegawcze (z guzkami), a także płytki prowadzące wskazujące dojście
do peronów i wind.
Przejście podziemne powstało w technologii monolitycznej z tymczasowym zabezpieczeniem
wykopów. Obiekt został podzielony na 23 segmenty. Do jego budowy użyto ok. 3 600 m3 betonu
konstrukcyjnego, 2 000 m3 betonu niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej.
Poza częścią podziemną, nad wejściami do przejścia, wybudowano zadaszenia w formie łuków ram stalowych z profili zamkniętych pokrytych szkłem bezpiecznym. Takie rozwiązanie pozwoliło na jego wkomponowanie w istniejące zagospodarowanie terenu oraz zadaszenia wykonane na dworcu PKP. Łączna waga konstrukcji stalowej zadaszenia to ok. 70 ton, a powierzchnia szkła użytego do wykonania zadaszenia to ok. 1750 m2.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana ze STRABAG sp. z o.o. w listopadzie 2020 r.,
w formule „projektuj i buduj”. Budowa przejścia podziemnego kosztowała ponad 50 mln zł. Miasto
pozyskało dofinansowanie do inwestycji z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w kwocie ok. 34mln zł. Natomiast wykonanie zadaszeń zrealizowała firma z Częstochowy —
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Krzysztof Piaszczyk. Wartość tego kontraktu wyniosła ponad
5,6 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska
Wschodnia 2014-2020 — ponad 3,7 mln zł.
połączenia ul. Kolejowej i Zwycięstwa z ul. Św. Rocha dla ruchu pieszego i rowerowego a także centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS. Z przejścia będzie można się dostać na perony PKP. W ramach inwestycji zostały wykonane 2 szyby windowe prowadzące na peron nr1i4.
Ukończone przejście ma długość ok. 164 m, 8 m szerokości i 3 m wysokości.
Przejście podziemne zostało wyposażone w energooszczędne oświetlenie LED, monitoring miejski oraz
oznakowanie dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących - tabliczki z informacjami zapisanymi
alfabetem Braille'a oraz płytki ostrzegawcze (z guzkami), a także płytki prowadzące wskazujące dojście
do peronów i wind.
Przejście podziemne powstało w technologii monolitycznej z tymczasowym zabezpieczeniem
wykopów. Obiekt został podzielony na 23 segmenty. Do jego budowy użyto ok. 3 600 m3 betonu
konstrukcyjnego, 2 000 m3 betonu niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej.
Poza częścią podziemną, nad wejściami do przejścia, wybudowano zadaszenia w formie łuków ram stalowych z profili zamkniętych pokrytych szkłem bezpiecznym. Takie rozwiązanie pozwoliło na jego wkomponowanie w istniejące zagospodarowanie terenu oraz zadaszenia wykonane na dworcu PKP. Łączna waga konstrukcji stalowej zadaszenia to ok. 70 ton, a powierzchnia szkła użytego do wykonania zadaszenia to ok. 1750 m2.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana ze STRABAG sp. z o.o. w listopadzie 2020 r.,
w formule „projektuj i buduj”. Budowa przejścia podziemnego kosztowała ponad 50 mln zł. Miasto
pozyskało dofinansowanie do inwestycji z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w kwocie ok. 34mln zł. Natomiast wykonanie zadaszeń zrealizowała firma z Częstochowy —
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Krzysztof Piaszczyk. Wartość tego kontraktu wyniosła ponad
5,6 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska
Wschodnia 2014-2020 — ponad 3,7 mln zł.
53.134377623451, 23.137056827545